onsdag 27 december 2023

En annorlunda julafton.

 

Det finns många olika sätt att fira jul och firandet, i alla fall för mig har ändrat karaktär med åren. 

Jag minns med glädje barndomens jular hos farmor med alla syskon och släktingar. Hur faster kom från Stockholm det var stort att hon bodde i huvudstaden.. Vi fem syskon eller fyra för syrran var nog en bebis så hon räknades inte ;) vi åt mycket mat och kakor och väntade på julklappar. 

Sen tonårens när vi åkte i brorsans Epa för att komma till just farmor, familjen var delad pga skilsmässa men vi skulle till farmor jag och brorsan. Mamma jobbade inom vården så hon var just på jobbet, pappa hade någon ny som han firade jul hos osv. 

Sen som ungvuxen när jag tröttnat på firande och jobbade istället.. 

Vi syskon fick egna barn och vi firade i Örebro hos syrran med delar av släkten eller här på kusten hos makens släkt, det var ett farande och ungarna fick ofta vinterkräkan så vi torkade kräka hos mamma eller i husvagnen de åren vi drog upp den till örebro...sen blev barnen större och vi firade här hemma med besök i örebro där dottern studerade och sedan jobbade, då lyxade vi och bodde på hotell. 

Ja många olika sorters julfirande har det blivit genom åren och det är så livet fungerar i alla fall här hos oss.Stressigt i småbarns perioden men annars ganska lugnt, visst ser jag tillbaka på barndomens jul hos farmor med nostalgi, det var mysigt att vänta på tomten och sen få en julklappsbok som räckte länge. Det var mysigt med de egna barnens jul. Allt går i perioder och nu är det något annat. Nu firade vi veckan före jul när dottern med barnbarnet var här på besök, en fin vecka hade vi men sen for de hem till sitt i Frankrike och sonen gjorde annat på jul så nu var det bara vi. 

Så vi for upp till husvagnen, gick promenader med hundarna i det vackra vintervädret, åt god mat som inte var julbord, läste en bok, stickade lite, såg på tv, ja så där avkopplande som jag ville ha det. Ja förutom ett litet ryggskott som irriterade men även det får läka i lugn och ro.

 Alla jular har sin charm och visst saknar jag familjejulen med många barn och mina syskon och farmor och mamma men allt ändrar sig och många fina minnen  har jag i jullådan.. Nu går vi in i mellandagarna och jag är fortfarande ledig, har fortfarande ont i ryggen och det är isgata ute men vad gör det jag kan gå i skogen med hundarna, läsa böcker, sticka lite.. Ja jag är ledig ett tag till utan några planer alls och det känns skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar