torsdag 28 december 2023

Nyår, nytt år, ny start!

 

Ja nu börjar det närma sig. 

Nyårsafton denna laddade dag, eller kväll egentligen för allt det skrivs om i dessa dagar är nyårsafton, vad ta på sig, vad ska man äta, hur ska man fira.

 Men som hundägare eller antagligen alla djurägare så är det inget problem man är hemma och försöker på alla sätt skydda sina djur från paniken över smällare, raketer och annat skit som folk roar sig med denna kväll och tja veckan innan och efter om man bor i närheten av en stad eller större samhälle. Här startade skjutandet igår kväll och i den lokala facebook gruppen bad  hundägare om att de skulle sluta och som vanligt kom svaren nästan direkt " folk måste väl få roa sig och ha kul".. suck jag upphör aldrig att förvånas över folks dumhet. 

Men nog om det, nytt år nya föresatser, nyårslöften och annat. 

Ja nytt år är en bra tid för eftertanke och rensning. 

Rensning bland saker, rensning hur man lever sitt liv. Funderingar över hur man lever och hur man vill leva. 

Livet går gärna i gamla invanda trygga spår och ibland är det bra att ta sig tid för en funderare över om det verkligen är så bra. Eller bra och bra, bra är skönt och tryggt men skaver något, ja mer än byxlinningen då så här efter jul ;) 

Är det något jag behöver eller bara vill ändra på? 

Gymmen kommer som vanligt att fyllas 2a veckan i januari, plånboken kommer antagligen att vara tom efter julens shopping, man kommer tillbaka till samma jobb efter en tids ledighet, känns det bra eller finns där en ångestknut i magen. Tankarna brukar vara många eller så fyller man dagarna med aktiviteter för att slippa tänka... Bra är tryggt ... 

Jag själv då, kommer jag att förändra något, rensa ut igen såväl fysiskt som mentalt? Ja antagligen, jag rensar ofta i dagarna innan nyår, bort med julen in med tulpaner på köksbordet, se över garderoben, fundera kring hur jag lever, lyssna på mina tankar osv.. 

Något jag under en tid har funderat på är vänlighet, att vara snäll, att fundera en stund innan jag dömer andra. Det är svårt att veta vad som ligger bakom människors beteenden, så att ta en extra tankerunda innan jag dömer eller kommenterar är något jag vill bli bra på.Det är så lätt att slänga ur sig kommentarer om människor, händelser osv. Ja att folk skjuter smällare en sketen onsdag det är jla dumt men kanske firade de något?  Det är fortfarande jla dumt med smällare och aldrig ok i min värld men bara att kunna tänka steget vidare, inte bara utgå ifrån att det är ungjlar som busar det är att tänka vidare ett steg extra. 

Att fråga kollegan som är sur och grinig om det är något som är fel istället för att själv bli irriterad och häva ur sig något snäsigt, att erbjuda hjälp till någon, att fråga, ta ett steg tillbaka och tänka istället för att anta något som inte alls stämmer. Ja det är något jag vill bära med mig in i det nya året. 

"Be kind" är mitt ledord för 2024!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar