lördag 30 december 2023

Var snäll!


 Mitt ledord för 2024 är ju Be kind, var snäll / var vänlig/ var omtänksam.

 Att inte döma innan jag vet historien bakom, att inte dra för snabba slutsatser utan fundera och fråga lite extra innan jag pratar eller på annat sätt agerar i en situation. 

Att backa undan en stund och reflektera, är detta mitt att lägga mig i, ska jag göra något eller bara lyssna, är det min strid att ta osv.. 

Det är också att ta ett steg tillbaka och låta andra göra sina egna erfarenheter/misstag "man lär så länge man lever" heter det ju och jag har levt ganska länge nu och gjort många saker, samlat en kunskapsbank men det innebär inte att jag ska steppa in och rädda alla andra från deras misstag eller annat, de är i färd med att fylla sin kunskapsbank... 

Att vänta in en fråga innan jag ger ett svar är något jag behöver träna på. 

Men det stora är nog egentligen hur jag kan vända Be kind mot mig själv. 

Det är absolut bra att använda allt detta i min vardag mot alla de jag möter men hur ḱan jag vara snäll mot mig själv. 

Vad behöver jag?

 Ja att ställa mig själv den frågan, kanske varje dag, när jag vaknar, när jag kommer hem. Vad behöver jag just nu för att må bra, för att utvecklas, för att få återhämtning. 

Återhämtning är nog det jag är sämst på. 

När julen närmar sig eller sommar semestern är jag så slut att jag går på ångorna från tanken, är alltså inne på reserverna av energin i hela mig. Varför är det så? Jo för jag är alldeles för dålig på återhämtning i vardagen, skjuter upp mig själv tills, det eller det är över, när det är löst då ska jag vila, när det är avklarat då ska jag vila.. Så himla dumt men så gör jag och det kommer hela tiden nya saker vilket gör att jag aldrig blir klar och kan vila. 

Så att vara snäll, vänlig och omtänksam mot mig själv är ett projekt för mig. 

Startade redan igår med att köpa mig två par nya jeans, stora, mjuka, sköna, här ska inte bantas, pressas in min kropp i något tight för att straffa mig till viktnedgång. Nej här ska njutas av sköna kläder, mat som är god men samtidigt bra för mig, blir en rensning av kylen och genomgång av frysen och en tur till affären sen för att fylla på med  god mat, frukt och grönsaker för att jag tycker om frukt och grönt. 

Min kropp mår inte bra av fett och socker, jo det är gott men jag mår inte bra av det, inte av alkohol heller. 

Träning mår jag bra av men det får inte bli ett krav, som hundägare blir det många promenader och det är skönt, ja oftast då men de behöver göras även i storm, ösregn och ja alla väder så en ljudbok eller podd i örat och sen ut. Vill jag springa kommer jag att springa men inte som krav eller för att vara smal nej springa är en njutning en avkoppling och för mig en återhömtning en stund för mig själv att rensa skallen...

Det är dags att varje dag fråga mig själv ..

Vad jag behöver just nu för att må bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar