söndag 26 maj 2024

Allt på en gång..

 

Vintern var lång, den var mörk, den var kall och den var lugn. Hela långa gick jag där och väntade, väntade på ljus och värme. Nu är det här, ljuset, värmen allt som hör vår och sommar till, för ja det var lite vår och sen kom sommar. Lika plötsligt som det blev vinter i mitten av november så blev det sommar i början av maj och jag hänger inte riktigt med. 

Vinterns tempo är lugnt och stilla, tid för återhämtning varje dag, mörkret som jag ibland förbannar blir till tid för vila. Allt detta ljus som kom som en chock gör mig irriterad, rastlös ja det kliar av allt som ska hinnas med och tid för ingenting försvinner, det är svårt med balansen i maj allt man längtat efter ska hinnas med samtidigt som allt det vanliga ska göras och jag irrar som en höna runt runt. 

Planer för sommaren, vad ska jag göra på min födelsedag, ska vi resa till Frankrike, vilka hundtävlingar ska göras och anmälas till... Stop!! 

Jag behöver dra i bromsen och fundera över vad jag vill egentligen. 

Det är som att när man bor i mörka norden så samlas livet till sommarmånaderna när ljuset återvänder och då, då ska allt hinnas med för sen är det för sent.

 Jag återkommer till det ofta nu den här frågan som är, vad vill jag, hur vill jag fira min födelsedag, vart vill jag åka på semestern osv. Och det är väl så kanske när man kommit en bit i livet, nu när jag har tid för mig eller vi har tid för oss, när man rusat färdigt då kommer en tomhet för vem är jag, vad vill jag? Vill jag göra samma saker som jag alltid gjort förut? 

Många tankar som rör sig nu och som behöver bearbetas eller inte, kanske är det tankar som bara ska uppmärksammas och sedan få gå vidare. 

Jag hör ibland folk som säger " så skönt det var under pandemin" och jag tänker också så ibland och då var det skönt för inga yttre krav fanns på att man skulle göra olika saker man kunde leva lugnt, ingen som undrade varför man inte gjorde det eller det . Varför kan man inte leva så nu, jo det kan man, man kan ta ett steg bort från yttre krav och bara vara.... för egentligen sitter kraven i tankarna. Eller ja då hade man en bra ursäkt när någon frågade varför man inte gjort det eller det......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar