söndag 31 juli 2022

In i den skönaste tiden av sommar..

 

Sista dagen i Juli och vi har haft 3 dagar med sol och lite vanlig sommarvärme, nej jag har inte badat än men kanske idag. I morgon är det första augusti och jag börjar jobba igen, känns helt ok även om jag väl kunde varit ledig ungefär lika länge till bara för att.. 5v ledigt och jag har bara försökt koppla av och varva ner. 

Detta år startade helt hemskt med sjukdom, dödsfall, sorg och en hel massa elände, sen kom glädjen i barnbarnets födelse och resan ner till Frankrike och att äntligen få träffas i bara glädje. Vi har träffats under våren men då i sorg och för avsked av både farfar och sedan mormor. Så att nu få mötas i glädje och kärlek var skönt. Sen när vi kom hem gick luften ur mig och jag har bara vilat, inte varit social alls, åkt till affären när jag var tvungen annars bara kopplat bort. 

Ska vi hitta på något, kanske fara någonstans med husvagnen? 

Nej ingen av oss orkade, energin fanns inte där så en mer händelselös period var länge sedan och det har varit så skönt man måste inte fara runt och uppleva bara för att man har semester man kan bara skrota runt i mjuka kläder och vara osocial. Stänga av ljudet på telefonen, koppla bort sig från sociala medier ...... 

Jag har lyssnat på poddar, snälla poddar om människor som tränar lagom, som är nöjda med 2 km löpning just så som jag har börjat träna igen och nästan skämts för att kalla träning. Är man löpare när man springer 2,5 km? Ja det är man och ja man duger.. 

Jag har lyssnat på sommarpratare och fastnade för Björn Natthiko antagligen sist på bollen där för han har varit inne i några år nu( ännu mer sedan han gick bort i början av året) men jag har väl tänkt att "jaha ännu en munk som ska sprida sina ord om bla bla" men antagligen var jag redo nu, tillräckligt avkopplad för att orka ta in och verkligen höra vad som sägs. Köpte hans bok igår när vi var in till Lysekil, läste den i solen, läste den i hängmattan.... ja den var bra, kommer läsa den om och om igen känns det som, blir en bok att ha med i väskan och läsa då och då när jag har en stund över. Jag var nu redo för den boken, ibland är det så man hör om en bok som alla läser och tycker är sååå underbar och man själv bara jaha... man läser för att alla andra gör det utan att vara redo och bara .. jaha.. 

1a augusti imorgon och vi går i mitt tycke in i bästa perioden av sommaren, den när det så smått börjar lugna ner sig här, när sommargästerna packar ihop och lugnet börjar sänka sig, när trafiken på vår väg minskar, när man kan handla i lugn och ro, när det fortfarande brukar vara varmt i vattnet så man kan bada efter jobbet, när kvällarna mörknar och man kan krypa upp i soffan med en bok, ja när tempot sjunker. Behöver fortfarande återhämtning efter denna vinter/vår känner jag. Sensommar och höst är min bästa tid på året!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar