tisdag 31 oktober 2023

Måste jag bry mig?

 

Världen är just nu i uppror, krig, elände, skjutningar både här och var. Så fort man öppnar en nyhetsapp eller ser på nyheterna så översköljs man av elände , elakheter och orättvisor. 

Det är mörkt nu på många olika sätt. Vart är världen på väg? Håller vi på att förgöra oss själva?Och måste jag verkligen bry mig, jag som bor i lilla samhället utanför den lilla staden här där vi har det relativt lugnt? 

Måste jag bry mig eller kan jag krypa in i min lilla bubbla, blunda och vänta på ljuset som förhoppningsvis kommer? Vad kan man göra åt mänsklighetens dumhet, mot maktgalna ledare, religiösa fanatiker och andra som surfar på den mörka vågen som just nu drar fram över världen? 

Ja vad kan jag som enskild människa göra?
"Efter natt kommer dag"

"Efter regn kommer sol"

Måste jag bry mig, det är inte mitt krig.

Många säger "jag kan inget göra så jag skänker pengar" ja det kanske ger ett gott samvete men vad skänker man pengar till, ingen bryr sig bara samvetet känns lättare.

 Många delar texter men vet inte riktigt vad för text det egentligen är men det känns bra att ha en åsikt.. eller.. oj nu har någon annan delat en annan text med ett annat budskap.. vad är rätt och vad är fel? 

Måste jag bry mig, måste jag skänka pengar eller dela texter?

 Nej jag måste inte det jag har ett fritt val och jag väljer att inte lägga energi på något jag inte kan påverka. Jag väljer att lägga energi på ljusa, varma, mjuka, trevliga saker kanske kan det bli en ring på vattnet ett fladder av en fjärils vinge som sprider sig... om många sprider ljus och värme kan vi mota bort mörkret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar