tisdag 10 februari 2015

Jag väljer….

Efter en natt med ganska orolig sömn och många vakna perioder, väljer jag att ta min lediga dag idag.

Klimakterie svettningar kommer för mig oftast på natten, sällan jag upplever lite mer än någon värmeökning dagtid. Vissa nätter är värre än andra och jag vaknar flera gånger. Inte så kraftiga svettningar att jag måste upp och duscha, byta lakan och vädra mig som många andra. Nej det är mer att jag vaknar, vädrar ryggen, för det är där det börjar och sedan somnar om. Men så är det ibland att när jag vaknar så börjar tankarna snurra, all oro som inte kommer upp under dagen ligger liksom lagrad där och passar på att poppa upp när det är lugnt. Inga större oroshärdar som förr men det finns där, hur ska det gå för ungarna, ekonomin , kommer jag aldrig att kunna försörja mig själv igen, tänk om maken bli allvarligt sjuk hur ska det då gå.. osv.. så mal det och sömnen kan inte komma till igen..

Så vaknar jag och är, kanske inte urtrött på morgonen men jag känner mig genom manglad, liksom tom och då om jag har möjlighet tar jag en dag för mig själv här hemma.

Jag har ett stort behov av att vara för mig själv ibland, inte för att vila eller så, utan mer för att komma ikapp med mig själv, strosa runt och plocka undan här hemma, baka lite bröd och bara vara. Sitta en stund i solen mot grannens garagevägg och bara vara.

Det blir inte på samma sätt när familjen är hemma, inte den totala ensamheten som jag ibland behöver.

Att vara ensam här hemma, utan krav på att göra något alls om jag inte vill är skönt. När barnen var små var detta nästan omöjligt för mig, tog jag någon gång en dag och lämnade på förskolan för att bara vara, så slog det dåliga samvetet till, tänk om något händer, tänk om, tänk om… så då blev det ingen skön dag ..

Önskar er alla en fin dag!

Helena.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar