onsdag 9 september 2015

Har jag…..

034 (640x425)

Gammal bild när jag fånar mig med ungarna men lite av känslan finns där just nu..

Har jag blivit sparkad i huvudet av en häst?

Har jag varit på världens brakfest som varade i en vecka och vaknat upp i ett dike?

Har jag blivit stucken i kinden av bålgetingar?

Har jag blivit misstagen för en fotboll, fått en sten i huvudet?

Nej då.. Jag har som vuxen dragit ut en tand.

Alltså, i minnet är en tandutdragning något ganska enkelt, man vickade fram och tillbaka, det sved och kom lite blod och sen plopp så var den ute och man kunde lägga den under kudden och vips låg där en tvåkrona, ja så gammal är jag att det fanns tvåkronor..

Så när tandläkaren igår konstaterade att jag hade en kraftig inflammation i tandroten och tanden var så sprucken att den inte gick att rotfylla, då drog jag en suck av lättnad och sa,ja men dra ut den då, så farligt kan det väl inte vara, inte i jämförelse med alla hemska historier jag hört om rotfyllningar.. Ha, jag säger bara ha! I en och en halv timma, så bedövad att tungan var fyra gånger så stor som vanligt, (kändes det i alla fall) med saliven dräglandes på hakan osv, höll vi på min tandläkare och jag, mest han då men det kändes som jag jobbade lika hårt.. Jag tycker det är ytterst obehagligt med en enkel undersökning i vanliga fall, har alltid lätt panik och svettas som en.. men detta ja det går inte att beskriva men det gick.

Tanden kom ut, i två delar för säkerhets skull, en rot i taget så inget skulle gå av.. men jösses vilken upplevelse, inget litet vickande, inget enkelt ploppande, nej det var handkraft och svett här. Ingen smärta dock, bara lite kanske.. Tur sonen var hemma och kunde hämta mig, för jag var inte tuff efteråt, helt vimsig och illamående… kan inte låta bli att tänka på hur detta måste varit förr i tiden innan de trevliga bedövningssprutorna.. hu… Ja idag är jag inte så tuff, ont i kinden och stel i ansiktet, hungrig som en varg men svårt att äta, har snart inte ätit ordentligt på en vecka men det blir bra, jobbigt idag, bättre i morgon osv…

Någon tvåkrona under kudden har jag inte fått men en saftig räkning kommer med posten om ett tag.. Mycket som ändras när man blir vuxen!

 

Helena!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar