måndag 25 januari 2016

25 dagar utan..

Januari går mot sitt slut och jag har klarat av 25 dagar nu utan face-book. Kan tyckas som ett "jaha vad då då" men för mig ett stort steg. 

Skulle jag säga jag var/är beroende? Ja på ett sätt så hade jag skapat ett beroende. Under min långa sjukskrivningstid i och med utbrändheten, gav facebook mig en känsla av samhörighet, den man får på en arbetsplats,fast på ett annat sätt, social kontakt men utan att behöva möta någon.

Att vara utbränd innebär i början att inte orka med, att må dåligt av sociala aktiviteter och det leder till en sorts isolering. En som man just då faktiskt behöver, man blir sjuk av andra människor kan man säga. Men genom datorn fanns jag ändå kvar i minnet hos andra, jag var en del av världen utan att behöva ta del av den, bra då men det skapade ovanor som följt med.

Så nu tog jag ett nyårslöfte och stängde ned mitt konto under en månad. I början var det verkligen avgiftning, det lockade och drog. Vad skulle jag nu göra under reklamen på tv, i bilen på resan, på rasten på jobbet, när jag vaknade på morgonen osv... Hur mår mina vänner, hur gick det på hundutställningen, vilka kurser eller andra roliga aktiviteter har jag missat. Mycket, väldigt mycket har flyttat från hemsidor eller telefonkontakt och in på det snabba mediet Fb. Och har man inte fb så missar man ganska mycket. 


En ganska obehaglig utveckling tycker jag.

Nu är snart denna månad slut och jag har klarat det. 

Många tankar följer i detta, ska jag logga in igen, trots de som jag ser det negativa följder det ger, eller ska jag avsluta mitt konto helt?

 Jo jag kommer att gå tillbaka, så mycket av den information jag behöver finns där, snabbt och enkelt. Samtidigt känns det ganska skönt att inte veta vad alla gör hela tiden, ganska skönt att göra annat än sitta vid datorn eller öppna telefonen hela tiden.

 Jag har stickat många mössor ;) börjat träna igen, läser en del böcker och pratar mer med maken i bilen...

En trevlig måndag önskar jag er alla denna sista vecka i januari, snart är det vår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar