onsdag 24 februari 2016

Det svider...

Nacken är stel och musklerna svider... Var hos min Osteopat igår för en behandling. Borde jag inte vara bättre då kan man undra? Nej inte idag, eller, jo jag är bättre idag men jag kommer att bli ännu bättre i morgon och framöver men det tar lite tid.


Att gå till honom för en behandling brukar jag likna med att bli hop skrynklad som en pappersboll, för att sedan sakta rätas ut och slätas till. I början av behandlingen löses jag upp, för att sedan bli hopskrynklad så varje del av mig skriker och jag svettas med tårar i ögonen och förbannar honom lite ;) sen börjar han som magiskt att hålla på olika punkter samtidigt som en arm roteras i olika rörelser, sen andra armen, sen gungas kroppen i olika små rörelser och vips är alla delar på plats igen och kroppen slätas ut, svårt att förklara men det fungerar.
Efteråt är jag stel och trött, kanske lite illamående och ganska introvert, behöver vila och stillhet, dagen efter, som idag, är jag stel och musklerna svider, kanske lite ledsen och låg också men sen brukar det bli bra. Detta sker vid första behandlingen av en viss smärta/ stelhet, vid andra behandlingen och framåt känns det bara bra efteråt.

När jag började gå hos honom i december var det för att ischiasen spökade, höfterna gjorde ont, fötterna smärtade och vänster knä värkte, allt detta är nu borta, bara knät som gör ont i bland.

 Nu har vi börjat jobba med  stressmusklerna... nacke, axlar, låsta käkar, huvudvärk och annat som nu börjat göra sig påmint. Inga nya skador utan grejer jag känner igen som hör samman med utbrändheten och stressen innan. Jag visste att detta skulle bli tufft att lösa upp så jag vilar nu, vilar i vetskapen om att detta kommer att bli bra, får ge kroppen tid bara, tid att släppa och sedan läkas.

Jag har jobbat med dessa spänningar/smärtor tidigare hos sjukgymnast och med akupunktur och det har fungerat bra men samtidigt alltid kommit tillbaka. Kroppen kändes oftast i felläge, som att bitarna inte riktigt satt på rätt ställe, något som hela tiden skavde och gjorde mig trött.Att jag valde att testa osteopat behandling var nog en slump, satt och läste om olika terapier och kände att detta lockade. Att vi sen har en duktig kille som jobbar i närheten gjorde saken lättare.

Det är en ganska tuff behandlingsmetod, smärtsam ibland men för mig fungerar det, jag vet att det ibland måste bli sämre innan det kan släppa. Så jag vilar idag också!!

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är himla skönt (fast läskigt) att gå till naprapat, för att få ordning på kroppen emellanåt. Fast det gör inte ont förstås.

    Vad gör en osteopat? *nyfiken* :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, ja vad gör han... det känns som han snurrar runt alla delar i kroppen så det ligger huller om buller, för att sedan på ett mjukt sätt plocka varje bi på plats. Svårt att förklara är nog enklare om du googlar det ;)
      Helena.

      Radera