torsdag 8 september 2016

Lever jag eller..

Jo då det gör jag faktiskt, blev lite mer än omtumlad efter fredagens fall. Smärtor lite här och var men som nu är nästan borta, höften spökar fortfarande lite.  Men inget ont som inte har något gott med sig. Fallet gav mig en vilodag som gav mig tid till lite allvarligt tanke arbete, ja när jag tyckt synd om mig själv färdigt då...

Jag var trött, riktigt ruggigt trött. Tredje veckan med heltidsjobb, roddande av hundar, Milla valpen som jag ständigt hade dåligt samvete för att jag inte hann med, en jobbsituation som inte fungerade så bra pga olika saker och jag drevs snabbt med i den negativa spiralen. 

Visst kände jag hela tiden att detta är fel, detta är inte bra, detta kommer inte att gå men snabbt kom tanken, det är bara under ett visst antal veckor och det är skönt med mer pengar i plånboken. Exakt samma tänk som drev mig i botten då för 6 år sedan, "jag behöver pengarna och det är bara en period sen lugnar det ned sig". Det finns inte pengar i världen som är värda att bli sjuk för, man kan leva på väldigt liten kassa och det vet jag så skäms på mig ;) Ingen period är heller kort nog för att jobba ihjäl sig för, det går alltid att pausa i dagen, stunden, andetaget, det har jag lärt mig.

Så  fallet gav mig ett stop, ett stort stop och en redig tankepaus. 

Jag var på väg in på samma stig jag en gång tidigare vandrat, ett tydligt tecken är att jag mår illa och slutar äta, ett annat är när jag spontant bara vill fly eller gråta. Jag prickade av alla under torsdagen... suck.. men med lite hjälp av ödet i form av tre glada hundar så uppmärksammade jag detta. Fall-smärta-tid att vila = Nystart.

Så nu har jag några nya punkter att hålla mig till.

1. Pausa i vardagen, har telefonen med på toa, kan tyckas konstigt men man sitter lite längre en en kort kiss om man samtidigt kolla facebook ;) 

Inte ta rast i det lilla, lilla kontoret/personalrummet med de tunna väggarna och ständiga springet i dörren. Gå ut och sitt i lugn och ro, om så i bilen.

2. Andras konflikter, exter, stress, problem osv, är deras och inget jag ska lösa eller ens bry mig med. Kan tyckas kallt men helt nödvändigt om man vill leva gott i en kvinnovärld. Inte svara på jobbsamtal på min fritid, aldrig jobba mer än min arbetstid.

3. Lite skit i hörnen och disk på bänken är inget att skämmas över, inte ens om man ligger på soffan och vilar och det är tillåtet att andra familjemedlemmar deltar aktivt i hemarbetet, även om de jobbar heltid. Det gör ju även jag nu!!

4. Hundarna sover när jag jobbar och det gör de gärna, även Milla valpen. Hon har dessutom ganska så kul när hon är med husse på jobbet och tycker det är ännu roligare när jag kommer hem. En liten runda i skogen med 5 min träning gillar hon också.

Ja så är det, att starta jobb på nytt med heltid och eget ansvar gav mig en knuff åt fel håll men snabbt uppmärksammade jag detta och kunde vända på allt igen. Detta kommer antagligen att ske igen och igen, för så funkar det. man faller och reser sig, faller och....

 Men nu är jag på benen igen, lite klokare och lite starkare. Idag är det torsdag och jag börjar lite senare, skönt att sova tills jag vaknar och sen bara ta det lugnt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar