måndag 17 oktober 2016

Gnäll...

" Man ska inte gnälla över saker man inte själv är beredd att förändra"

Citat från den allvetande siten facebook.

Nej men så är det väl, sitt inte där och klaga över saker du inte gillar, gör något åt det istället och kan/vill du inte förändra är det väl bara att gilla läget, eller?

Jag ser ofta mig själv som en positiv människa, som försöker se det som är bra och utvecklande i det som sker. Som förändrar när något skaver eller så, som inte gnäller eller kritiserar, utan istället försöker uppmuntra och stötta.

Utåt ja....  

Sen kom jag på mig själv här i morse. Fann mig själv på facebook, (var annars) hade öppnat sidan för att kolla in dagens eller nattens då, händelser. Och kommer på mig själv med att vara hur gnällig och kritisk som helst...

Så, nej, jag gnäller och kritiserar inte.... utåt... jag gör det tyst för mig själv :) det är väl i och för sig bra, för om jag skulle svarat på varje status det jag verkligen kände när jag läste då..... 

Ljuger jag då och svarar något peppande positivt? Njae, det har väl hänt men oftast scrollar jag vidare utan att göra något alls.. ja mer än att gnälla och vara tyken i min tanke då.. 

Är jag nu en hemskt oärlig dålig vän/ människa? Nej jag tror jag är ganska så vanlig. Däremot kan jag känna att det var ganska så skönt, tiden där innan jag gick med i fb, när jag var lyckligt ovetande om det mesta, utom det som faktiskt är viktigt.

 Hur mår mina medmänniskor de som finns i min närhet? När jag kunde ringa syrran och prata bort en stund och få nyheter, numera ringer vi aldrig varandra, vi vet ju redan allt....

 Och nu kommer jag på mig själv med att gnälla över något jag faktiskt kan förändra om jag vill. Det finns ingen som tvingar mig att ha en face book sida, eller ens att gå in på den jag har. Jag kan välja!

Ha en fin måndag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar