fredag 2 juni 2017

Ja det var en upplevelse det....

I januari känns maj ganska avlägset.....

I januari anmälde jag mig och Milla till årets flatläger, ett träningsläger för hundnördar med inriktning mot apportering. hmm redan där föll det.. Milla är av rasen Flatcoatedretriver, en apporterande fågelhund som används vid jakt på just fågel, ofta sjöfågel.. Milla gillar inte skott, en obehaglig upplevelse ställde till det. Milla apporterar bara när hon själv vill och lämnar det inte alltid hos mig... Milla gillar inte vatten och att simma är helt onödigt.. Men där och då i januari var det frid och fröjd.. sen kom då maj och vi skulle iväg.


I stort sätt det första som hände var ett dunder skott just där vi var och Milla bröt ihop och jag grät i smyg. Men det rättade till sig under helgen, för small gjorde det hela tiden och över allt. Vad hade jag väntat mig på ett sån´t här läger...suck.. men det gick bra, hon släppte rädslan mer och mer, så på söndagen jobbade hon fint och brydde sig inte speciellt.

Apporterandet skötte hon fint, hon jobbade med mig hela helgen och simmade till och med lite. Visst var det läskigt men det gick.

Så hela helgen var en upplevelse, en positiv men väldigt jobbig upplevelse för oss båda men vi klarade det.

Läger ja, jag har nog aldrig tidigare under min lååånga tid som hundnörd varit på just läger. 4 dagar av hundträning och socialsamvaro med likasinnade. Det tog på krafterna kan jag säga. En kväll vilade jag från samvaron och drog mig tillbaka med en ljudbok i öronen för att få vilan men annars gick det bra. En härlig helg hade vi! 


Nu laddar vi om och drar till Norgen i tre dagar, utställning, socialsamvaro och sedan ett workigtest på måndagen. Tur vi är lediga tisdag och jag också på onsdag för nu kommer jag att behöva ännu mer vila.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar