fredag 15 juni 2018

Den svåra balansen.

Det är nu 3 månader sedan jag fick brevet från vårdcentralen. Brevet som delvis förändrade mitt liv, ja hela familjens liv. Höga kolesterolvärden och lite högt blodsocker förändrade mycket här hos oss. 

Vi äter nu på ett annat sätt och rör oss mer. Mer fisk och kyckling, mer grönsaker och frukt, mindre socker och mättat fett. det har gjort resultat på kroppen och vågen men har det gjort resultat för blodet? Har mina kolesterolvärden förändrats? Sockret var normalt när jag tog prover sist men hur r det med blodet? Var och tog nya prover igår så nu är det spänd väntan tills svaren kommer. 

Men nu är det dag för ännu en förändring.

Stress är lika dåligt för kroppen som vad dålig kost och motion är. Men med min bakgrund av utbrändhet och återkomst borde jag väl vara expert på det, är jag det? Njae, jo i tanken är jag det men just nu inte i handling. Det brev från vårdcentralen som förändrade min kost och motion skapade en enorm stress hos mig. Jag gick igång totalt. Pressade in träningspass före jobb, efter jobb och hade träning och kost hela tiden i tanken. 

Morgon pass på gymmet, stavgång på lunchen och sedan kanske ett pass på motionscykeln på kvällen. Inget fett i maten, vad ska jag äta?.. Allt detta har, ser jag nu skapat en ny sorts stress, en häslostress och stress är lika farligt för hjärtat som mättat fett. Balans, balans, så nu är det dags för en balans ja. En balans mellan aktivitet och vila, jag jobbar ju också och har hus, trädgård och två aktiva hundar att ta hand om. Märker hur tankarna börjar snurra, hur jag planerar aktiviteter för att få in allt, hur jag blir stressad av allt jag inte hinner med men ser, som skitiga fönster och ogräs i rabatterna.. men gymmet då och löprundan och vad ska jag äta, om jag inte tränar blir... suck... Ja nu får det bli en period av balansträning här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar