söndag 11 november 2018

Bucket - list...

 Bucket list ja... Jo jag har en men den är inte så planerat genomtänkt nedskriven men ibland så ramlar jag över saker som jag tänker att "det där vill jag testa" och då hamnar de på min mentala bucket list.

 Som när vi besökte Varbergs fästning för några år sedan och jag upptäckte att man kan bo där. Det finns ett vandrarhem inne på själva fästningen i det gamla fängelsehuset. Det vill jag testa någon gång, att bo där, kunna vandra runt utan allt folk och bara "känna in" som Ernst säger ;) 

 Så när november närmade sig och årets höst resa skulle planeras ( vi åker en långhelg i november varje år, bor på något annorlunda ställe, vilar och äter god mat) då landade tanken i att fästningen där kunde man bo och i november då borde det gå att boka snabbt. Vi var sent ute och har annars alltid åkt till Skåne men Skåne i november är Mårtens helg och fullbokat på pensionat. Vill man bo mysigt då får man boka i Juli...

 Så rum bokades, fanns 1 där hundarna var välkomna och vi har alltid hundarna med oss så...

 I torsdags rullade vi mot Varberg, dis, dimma och ett lätt regn typiskt november i Bohuslän väder, vilket vi hade hela tiden.. lite trist men man kan inte alltid ha sol på semestern ;) Vi har annars haft tur med höstresorna. 

I Skåne har vi haft sol men också storm vilket varit mysigt men nu var det novembergrått.. 

Rummet var fint, rent och snyggt. Golven lutade, alla dörrar hängde lite snett lågt i alla dörrhål, maken och även jag slog i när man skulle in, inte så konstigt kanske med tanke på att fästningen firade 400 år i år och då kan man tänka husen satt sig lite genom tiden och att man inte la så stor vikt vid höga dörrar mer än i portarna.. Gemensamt kök i dörren bredvid där stora huset var. Vi hade egen ingång där det var två rum med dusch och toa i korridoren men vi bodde själva där så det gick fint. Köket var rent och välutrustat. Då det inte var fler än 3 rum bokade så var det enkelt att laga frukost men jag skulle inte vilja bo så på sommaren när alla rum är bokade. Ett helt ok boende alltså..

Att bo på en fästning då, med tidens vingslag så nära.. Är du inte rädd för spöken sa någon innan vi åkte? Jo lite faktiskt då jag tidigare haft besök på min sängkant när vi bott på gamla pensionat men här var det lugnt. Det var ingen stämning alls faktiskt. Kändes urvattnat turistbesökt på något sätt, som att allt gammalt var borta. Som om allt var renat från den tid som varit och bra skalen lämnats kvar, tyst och lite trist... Vackert och pittoreskt men helt tomt på stämning och känsla.

 Så sammanfattningsvis är Varberg en mysig stad på sommaren, så här års är den lika trist som alla "sommarstäder" på hösten ;) Bo på fästning var lite av en besvikelse men helt ok som boende. Nu har jag gjort det men kommer inte att göra det igen... Vad vi mer gjort kommer senare... för vi gjorde lite annat än att häcka i fängelsehålan ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar