onsdag 27 november 2019

Frankrike var det ja..

I december förra året flyttade dottern med pojkvän till Frankrike. De bor i en stad ca 5 mil utanför Paris som heter Chantilly. En så fin liten stad uppbyggd runt det pampiga slottet och galoppbanan. Det bor ca 3000 hästar i staden och det mesta kretsar runt just hästar där.

Maken skulle fylla jämnt nu i november och ville inte fira här hemma så vi bestämde oss för att åka och hälsa på i Frankrike. Ingen av oss har varit där förut om man inte räknar en dags resa med skolan när jag läste i Oxford för mååånga år sedan...

Ingen av oss kan språket, (jag läste tyska i skolan) och enligt vad man hört så pratas inte gärna engelska där så hur skulle detta gå?? De gick fint kan jag säga. Jag hade googlat ;) och lärt mig att man behöver bara vara artig och starta med "Bonjour Madame" och ja sen gick det helt ok. Tack och lov för google translate man kan snabbt få fram passande fraser eller ord, visst blev det lite tokigt ibland, som när vi skulle förklara för campingvärden att vi inte hade något varmvatten.. men vi fixade det även när inte dottern var med. Handla mat, beställa på restaurang men det gick fint, man får inte vara rädd att testa ...

Vi hade hyrt en villavagn på en camping . Att bo på hotell skulle kostat en förmögenhet för oss 4 och en hund i en vecka. Det boendet funkade fint, låg otroligt vackert vid en liten by ca 5km utanför staden, perfekt boende om man som vi hade hund med oss, två sovrum, ett litet kök/allrum, dush och toa, promenadavstånd till byn med affär.

Frankrike är otroligt vackert. Små byar med vackra slott. Slingrande vägar genom ett vackert höstlandskap. 

Maken och ungarna for en dag till Paris, de tog tåget in ( även om maken muttrade) han vill gärna testa att köra bil i Paris men det kostar hur mycket som helst med skatter och olika avgifter att köra i den staden så de tog tåget. Jag och Milla hunden stannade dock hemma. Det tar energi att resa och Paris kändes .. tja lite för mycket för mig just då. Jag har genom erfarenhet lärt mig att hushålla med just energin och jag vet vad som händer om jag pressar mig.. Just det att jag lärt mig backa gör att jag numera klarar en så´n här resa och kan njuta av den. Paus och vila då och då gör att jag njuter av resan och mår bra. Paris finns kvar och vi kommer tillbaka.. Milla och jag hade en fin dag hemma, strålande sol och varmt så vi tog en promenad in till byn.. Satt i solen med ett glas vin och bara njöt.

Ja detta var en häftig resa, en otrolig upplevelse och att få dela den med hela familjen var helt underbart. Även om sonen mumlade något om att nästa gång skulle de ta flyget.. Jo vi körde genom Europa i ett sträck. Båten från Göteborg till Kiel på söndag kväll och sedan ... Resan ner tog tid, vägarbeten hela autobahn och även i Belgien men hemresan gick smidigare. Bättre köra på helgen än på en måndag ;) åkte 07.00 på lördag morgon och var hemma ca 24.00 på natten och då stannade vi i Puttgarten och shoppade lite ;)




Ja som sagt detta var en otroligt häftig resa på många sätt. 

Att dela en upplevelse med familjen, göra något tillsammans så här. 

Men också en seger för mig. 

Jag har gått igenom svårigheter med cancer och utbrändhet, varit totalt golvad och tom på energi.

Så sjuk att jag inte visste hur många familjehändelser jag skulle få uppleva mer. Att då bli frisk och kunna göra en sån här resa. Att leva och då verkligen kunna leva igen efter allt, ja det är värt så mycket mer än vad man kan förstå. 

Detta var mer än en vanlig resa, det är en gåva på något sätt, att få livet tillbaka att kämpa sig igenom all smärta och oro för att upptäcka och verkligen uppskatta att leva igen. 

Den 18/11 2007 opererades jag för bröstcancer, 3 tumörer  och båda mina bröst avlägsnades och hela mitt liv förändrades.... I maj 2012 hittades en ny tumör i ärrvävnaden på höger sida som opererades bort...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar