onsdag 21 oktober 2020

Coronahöst.

 






Regler och rekommendationer som ändras, länder som blir röda och människor med ansiktsmask. Inga hundutställningar här men i både Norge och Danmark kör man på, inte som vanligt men med restriktioner och regler. Man åker till de stora varuhusen men får inte gå på teater. Vissa åker på solsemester och andra håller sig hemma. På sjukhusen ökar patientantalet ... 

Ja detta år med corona är väldigt annorlunda. 

Förra året vid den här tiden planerade vi resan till Frankrike, maken skulle fylla jämnt och vi skulle bila ner till dottern. Det är nu ett år sedan vi träffade dom senast, saknar henne så det gör ont ibland men väljer att inte resa nu. Får man eller inte? Tja regler ändras hela tiden men får det får man, vill de ta emot oss som svenskar i Frankrike, det vet jag inte.  

Allt är konstigt nu. Vuxna sjuka ska stanna hemma men barn får gå till skola/ förskola, vi tar emot barn till sjuka föräldrar ute på parkeringen samtidigt som man på radion säger att viruset lever i 9 timmar på hud och kläder.... Jag orkar inte oroa mig längre. Jag väljer mina egna vägar.

 Jag är försiktig på jobbet men behandlar barnen precis som vanligt med famn och närhet när så behövs, håller avstånd till andra vuxna och är hemma när jag är sjuk. 

Jag reser inte till dottern även om längtan är stor. 

Jag besöker inte de stora köpcentren om jag inte absolut behöver. 

Jag håller mig hemma eller i skogen. 

Vad är det av allt detta som är annorlunda egentligen? Ja det är nog resan, annars är det mesta som vanligt, gillar inte shopping, älskar att vara i naturen så... Ja hundutställningarna saknar jag, att träffa vänner som man nästan bara träffar då. Men annars är nog det mesta som vanligt ändå.

 I helgen var vi i husvagnen och jag fick äntligen vandrat i Tresticklans nationalpark. Den vandringen har jag länge haft på min önskelista och där var fint. Tuff vandring i ganska besvärlig terräng. Mycket upp och ner i berg, lera och annat men en fin led. Perfekt utmärkt, man behövde aldrig leta markeringar eller villa bort sig. Kroppen kändes i slutet kan jag säga, mör i muskler och leder, dagen efter var ännu värre men det var det värt. Ska till sjukgymnasten i dag för en genomgång och koll av höfter och knä misstänker att artrosen satt sig även i höfterna nu... skit att bli gammal ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar