onsdag 18 november 2020

Stoppa smittan!


 Smittan ökar i rasande takt här i Sverige nu. Obehagligt tycker jag och säkert de flesta andra, vad ska man göra? Känner att jag skulle vilja låsa in mig totalt någonstans ett tag men det går ju inte. Behöver jobba, behöver handla mat osv.. 

Men vad kan vi/ jag göra för att bromsa smittan? 

Jag känner att vi lite glömt bort det som var viktigast i våras, det man skrev och pratade om mest förutom då att hålla avstånd och vara hemma om man är det minsta lilla sjuk. 

Och det är att tvätta händerna, ofta och länge med tvål och vatten. Man spritar lite slarvigt för att den står där när man går in i affären (om någon ser en) men sällan ser man någon sprita när de går ut.. 

Nej skärpning folkens!! Tvätta händerna, ofta och noga med tvål och vatten, sprita är en nödlösning när tvättmöjligheter inte finns. Tvätta innan du går in på jobbet, personaltoan brukar vara vid omklädningsrummet.. tvätta när du går till fikarummet och när du lämnar det, tvätta när du byter område, när du kommer hem osv... 

Duscha och byt kläder, rena kläder varje dag, ja man tvättar sönder sina kläder inte sliter ut dom numera men välkommen till pedagogernas värld, vi gör det hela tiden då vi inte har arbetskläder. Vädra, vädra, öppna fönstret minst en gång i timman och vädra 5 min ja det blir kallt men ta på en tröja då, vädra om du fått besök, vädra vädra... 

Pest och kolera spridning berodde på dålig hygien tänk på det.. 

Var ute i naturen istället för på shoppingcenter, köp take away mat istället för restaurangbesök, träna på utegymmen istället för ditt vanliga gym, spring ute det är hard core denna årstiden ;) Besök inte dina gamla, sänd ett vykort, en blomma kanske det kan man tryggt göra på nätet och då gynnar man blomsterhandlaren. Ja det finns mycket man kan göra så låt oss alla göra det!! 

Håll i, håll ut, håll avstånd och tvätta för fasen dina händer!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar