lördag 27 februari 2021

Trädgårds tider..

 


Pandemi och nya restriktioner, ja jag är glad att jag inte är ägare av en butik eller restaurang nu. I barnomsorgen är det mesta som vanligt och vi påverkas inte speciellt. En säker inkomst varje månad har jag/vi då maken också arbetar i en bransch som inte påverkas. Det som kan nagga i ekonomin är att man får en del sjukfrånvaro då man måste vara hemma för minsta grej men så är det och det var inte det som inlägget skulle handla om.

Nej det är trädgården det ska handla om.

Igår var första riktiga vårdagen här. 

Det var varmt och blåsigt, riktigt härligt,lite mer vind och värme så kan jag snart börja räfsa gräsmattan, den är fortfarande riktigt blöt men snart så. 

Fick en härlig känsla av Påsk när jag gick där och inspekterade, snart kommer den första fjärilen, fåglarna sjunger i varje buske, snödropparna blommar under löven, den vilda krokusen sticker upp i gräsmattan. Ja nu är det vår här och trädgårds säsongen startar. Jag har inga stora planer för odlandet, inte en massa frön som gror inne, nej jag har slutat med det, numera njuter jag bara i trädgården. Köper plantor färdiga att sätta, har tagit bort stora rabatter, planterar i krukor istället. allt för att minimera arbetet. Orkar inte se allt som måste/behöver göras när jag går genom grinden,  nej jag vill bara känna glädje och avkoppling när jag kommer hem. Rensa lite grann, vattna lite och så där, sen sätta mig i en skön stol med en bok och kanske ett litet glas vin ;) Lite mer värme bara och så vinden som torkar upp, sen kan jag vårstäda och bara njuta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar