fredag 20 oktober 2023

Välbehövlig vila..

 


Tänk att jag ska behöva bli sjuk för att vila.. 

Ja jag tog semester där några dagar och for upp till husvagnen för att just vila men sen bara rullade allt på. 

Det går att vara ledig bara för att men jag har så svårt att ge mig den tiden, fastnar i att det inte fungerar med jobbet osv och nej mitt jobb är inte det enklaste att ta ledigt från.  Är man ledig eller sjuk så drabbar det alltid någon annan. Kollegor får flytta scheman eller jobba längre med tight tid, aktiviteter eller planeringar får flyttas eller så är det möten  som man måste gå på, det är svårt att bara vara ledig med gott samvete utan att det drabbar någon annan. 

Eller är det jag som övertänker? 

Nu har vi jobbat med vikarier och kort om folk under en tid och en efter en har vi fått något virus, kände redan förra veckan att något var på gång, känslan av förkylning och i kroppen och ja axlarna satt upp i öronen och värkte, ryggen var skör sen i onsdags kom hostan och ja jag orkade inte längre så nu fick jag vara hemma.

 Och så skönt att bara vila, ja hostan är jobbig på nätterna och kroppen värker men att inte behöva upp och iväg, kunna promenera sakta i höstsolen ja det är skönt.

 Känner tydligt hur energin återvänder, lusten att skapa, göra det fint runt mig, fota ja det var länge sedan jag senast kände så stor lust att göra saker bara för mig. Surfa runt på tvn , se en serie om stickning 4 korta avsnitt som gav skapar lust, se avsnitten om Döstädning och sedan rensa ett skåp i taget, städa ett rum i taget, baka en äppelkaka och sedan njuta av att äta den.. klappa på hundarna utan att ha dåligt samvete för de får så lite träning numera, kanske lusten att tävla kommer tillbaka också? 

Ja tänk vad tid kan åstadkomma, tid för att bara vara och vila i mig själv så där lite lagom sjuk. Greja lite- vila mycket i en lagom loop det är vad jag behöver just nu, ja hostmedicin och värkpiller gör också sitt till för välmåendet ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar