onsdag 11 januari 2023

Oxveckor eller bara en skitmånad?

 

Januari är en riktig skit månad! 

Ja så är det bara... Stormen ryter och regnet slår mot sovrumsfönstret, en vinter storm med kulingvindar drar över västkusten idag, tack till maken som gick en morgonrunda med hundarna innan han for till jobbet. Onsdag och min lediga dag så det är skönt att inte behöva börja med en promenad med risk för drunkning och bortblåsning.

 Elräkningen kom med morgontidningen och ja den var inte kul, 5 siffrig var den ,vart är världen på väg när man är glad för en sparad slant på banken så man kan betala 1 månads el!! Ja december var en dyr elmånad vad gäller kilowatt timmar och en månad när vi var fler i familjen här hemma och ja vi var hemma en stor del också, diskmaskinen gick 2ggr/dag, vi lagade mat hemma varje dag, lampor lös, värmen var högre då vi var hemma osv.. 

Ledig idag ja, har jobbat 2 dagar på det nya året och borde vara pigg och full av nystarts energi men nej igår när jag kom hem drömde jag om att säga upp mig och ett nytt jobb. Det är en tung inkörning med allt det nya, inget fungerar riktigt som det ska och vissa bitar inte alls man blir grinig och irriterad, gnället hänger i luften och irritationen sprakar.. 

En ledig dag är just vad jag behöver för att omfokusera, att inte fastna i gnäll och irritation är viktigt men otroligt lätt. Så idag får bli en dag för tankearbete och omfokusering, en dag för omställning helt enkelt och tja då var väl inte elräkningen den bästa starten men jag kan istället tänka på vad skönt det är att ha en buffert på banken och att jag inte behöver gå ut med hundarna ;) jag har ett varmt (ganska) hus och mat på bordet, jag har ett jobb, kläder som står emot regn och storm, är ganska frisk även om ryggen värker, en fin familj och januari är snart slut och då är vi ett steg närmare våren!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar