tisdag 7 mars 2023

Smaken- doften av mat....

 

Åhh smaken av en solvarm jordgubbe den lena grädden och kaka... salta chips, vitlöksbröd ljummet och frasigt mm... 

Ja mat som smakar  eller kanske smaken- doften av mat . Något man vanligtvis tar för given man hajar till vid en doft som kommer och en bild skapas, det luktar äppelpaj från förskolanskök och mmm så gott fast sen visar det sig att det är musli som står i ugnen ;) 

Att äta är en upplevelse av smaker och dofter, mat utan smak eller doft är föda som gör att kroppen får bränsle. 

Med den gamla förkylningen borta ja en envis liten torr hosta och morgontät näsa kvar bara så kändes det skönt, hade till och med gjort två sköna löprundor och det var hopp om livet.

 Men så i torsdags ökade hostan och näsan blev tätare, kroppen ruggig och på kvällen blev jag dunder sjuk. Så där sjuk så man tror döden är nära och det känns som en befrielse att bara få .. Fredag morgon fortfarande dödssjuk men hmm ingen kaffedoft, ingen smak av något.. rota runt i skåpet för viss hade vi ett test kvar. Och jo men visst, hej covid positiv därav ingen doft ingen smak. 

Corona detta jävulensvirus att det fortfarande lever och härjar runt och att jag blir så sjuk varje gång jag drabbas. Vissa bara viftar bort dem en liten förkylning, dessa människor borde.. för det är de som smittar runt till alla oss andra. Nej jag vet inte vem eller vart jag blivit smittad men fy attan så sjuk jag varit med huvudvärk, hostan från helvetet med lungor hängande på utsidan, snor i hela huvudet.. ja listan kan göras lång.

 6 dagar nu med mat som smakar ingenting och när mat smakar ingenting då försvinner matlusten. Vaknar och är dunder hungrig så magen kurrar men nej inget lockar. " Jag köpte glass" "Det finns choklad" säger maken.. hmm tja vad är vitsen med att äta det när inget av det smakar något? 

Hostan är nästan bra men huvudet fortfarande fullt av äckligt goj som efter en natt måste ut, vaknade efter att ha sovit med öppen mun.. blä.. Och jag längtar efter mat som smakar något!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar